DYSTROFIA | 23 MARCA 2024 | 17:30
- BILETY 80 ZŁ-
Wojna już jest, teraz bliżej. Nie da się jej już ignorować i spychać do informacyjnego szumu. Głód też jest. Jest już coraz bliżej. Na razie ma niewyraźne kontury, dopiero zalęgł się w pleśniejącym zbożu zalegającym ukraińskie silosy. Czuć go w palonych łanach dojrzałej pszenicy, której nie można eksportować, mimo że to podstawa wyżywienia tych, którym przyszło urodzić się w krajach globalnego południa… Co dalej? Pusty wzrok, opuchnięte ciała, a potem już tylko statystyki idące w setki, miliony…
Wojna z perspektywy kobiety to przede wszystkim głód. Dla niej, dla żony, dla matki zamkniętej w najstraszniejszym oblężeniu. Wojna to rosnąca pustka, nicość, która zabiera wszystko, nawet miłość. Najpierw do zwierząt, potem do innych ludzi i własnej rodziny. Zmusza do odzierania z kolejnych złudzeń człowieczeństwa. Głód w monodramie Faustyny Baran staje się codziennością, zjawiskiem, które zaczyna być oswajane, organizowane, racjonowane, przydzielane i wypierane. Głód jednak nie daje się kontrolować. Powolnie i metodycznie pokonuje każdego, zmienia ludzi w prymitywne bestie. W tym odrażającym świecie bohaterka i jej dziecko przetrwają jako nieliczni. Jednocześnie trudno powiedzieć czy ocaleją?
Teatralną materią w spektaklu jest ciasto na chleb. Faustyna Baran za pomocą chleba opowiada głód.
„Prace nad spektaklem zaczęłyśmy w grudniu 2020, a dwa miesiące później wybuchła wojna w Ukrainie, zastanawiałyśmy się czy nie przerwać pracy nad tym spektaklem, nie zrobiłyśmy tego. Świadectwa ludzi, którzy przetrwali wojny i oblężenia są zbyt cenne, żeby o nich nie mówić.”
wykonanie: Faustyna Baran
scenariusz: Anna Maśka, na motywach tekstów Jeleny Koczyny, Olgi Bergholc, Lidii Ginzburg
ze zbioru Oblężone oraz tekstów z książki Leningrad Anny Reid
reżyseria, scenografia, muzyka: Anna Maśka
Teatr: Ryba Latająca
Kategoria DEBIUT. Wejście na spektakl możliwe z karnetem festiwalowym.